teologia@lutheran.hu +36 1 469 10 50
teologia@lutheran.hu +36 1 469 10 50

Luther és Bach szellemisége a zenében – gyakorlatközpontú evangélikus egyházzenei továbbképzés pedagógusoknak

A pedagógus-továbbképzés megnevezése: Luther és Bach szellemisége a zenében – gyakorlatközpontú evangélikus egyházzenei képzés

A pedagógus-továbbképzés kreditértéke: 30 kreditérték

Képzési napok: 2025. október 17., november 14. és november 21.

A pedagógus-továbbképzési program rövid tartalma, indokoltsága, szükségessége: A továbbképzés célja az evangélikus nevelési és oktatási intézményekben dolgozó pedagógusok egyházi ének tanításával összefüggő ismereteinek és módszertani eszköztárának bővítése, az oktatási intézmény egyházzenei életének szervezéséhez szükséges kompetenciák elmélyítése.

A pedagógus-továbbképzési program célja: A továbbképzés célja az evangélikus nevelési és oktatási intézményekben dolgozó pedagógusok egyházi ének tanításával összefüggő ismereteinek és módszertani eszköztárának bővítése, az oktatási intézmény egyházzenei életének szervezéséhez szükséges kompetenciák elmélyítése. A képzésben résztvevő pedagógusok megismertetése az „Evangélikus egyházi ének tartalombővítésében” foglalt, az evangélikus egyházzenéhez kapcsolódó himnológiai, liturgikai és zeneirodalmi ismeretekkel, a lutheránus zene teológiai vonatkozásaival, az oktatásban használható speciális módszertani eszközökkel, az egyházi ének tantervi szervezésének lehetőségeivel és a liturgikus éneklés gyakorlatával. A továbbképzés a gyakorlati megvalósítás különféle módjainak megismerése céljából iskolai, illetve óvodai hospitálási lehetőséget is biztosít.

A pedagógus-továbbképzés végére teljesítendő tartalmi követelmények: A résztvevő ismerje a használatban levő evangélikus gyülekezeti énekeskönyvek tartalmát, felépítését és használati lehetőségeit, a törzsanyaghoz tartozó énekek himnológiai és liturgikai vonatkozásait, valamint teológiai hátterét. Ismerje az oktatásban és istentiszteleti keretben használható egyéb kiadványokat, legyen képes azok anyagából összeállítani és vezetni az egyházi alkalmak zenei részét. Ismerje az evangélikus egyházzene-irodalom jellegzetes műfajait, a kiemelkedő feldolgozások biblikus hátterét és liturgikai vonatkozásait, és legyen képes e tudást az értő és élményszerű zenehallgatás során alkalmazni. Legyen tisztában az egyházi ének tantervbe való beépítésének lehetőségeivel. Ismerje a legfőbb liturgikus tételtípusokat, azok liturgikus helyét, felhasználási lehetőségeit, autentikus előadásmódját. A megszerzett ismereteket és kompetenciákat a zeneoktatásban, a gyermekek és fiatalok evangélikus szellemű nevelése terén, valamint közösségépítési lehetőségként is tudja alkalmazni pedagógiai munkája során.

Záró ellenőrzés módjának megnevezése: Bemutató foglalkozás és záródolgozat

Záró ellenőrzés módjának leírása: A kurzus teljesítésének elbírálása kétféle módon, a gyakorlati és az elméleti tudás értékelésével történik: A gyakorlati tudás bővüléséről és a kompetenciák elmélyüléséről a résztvevők bemutató tanítás/foglalkozás keretében adnak számot. A bemutató órát a résztvevőnek a saját oktatási intézményében, vagy a maga által szervezett gyermek-, vagy diákcsoportban kell megtartania, óravázlattal és videofelvétellel dokumentálnia. Az írásbeli és képi dokumentáció leadási határideje három hónap a képzés befejezését követően. A tanfolyam szervezője szükség esetén egy szakértő személyes részvételét biztosíthatja. A bemutató tanítás értékelésének szempontjai: a megismert módszertani lehetőségek alkalmazása, az elsajátított egyházzenei ismeretek felhasználása; az óra felépítése, szervezése, vezetése; életközeliség, életkori sajátosságok figyelembevétele, építés a diákok érdeklődésére, motivációira; a tanulók képességeinek, készségeinek fejlesztése. Az értékelés 3 fokozattal történik: nem felelt meg, megfelelt, jól megfelelt. A résztvevők a továbbképzést követően 6-10 oldal terjedelmű önállóan megírt záródolgozatot adnak be, melyben a kurzus során elsajátított elméleti tudásukról adnak számot. A záródolgozat egy megadott egyházi ünnep, teológiai, vagy zenetörténeti téma liturgikai és himnológiai vonatkozásait, néphagyományban való megjelenését és a hozzá kapcsolható zenetörténeti alkotásokat mutatja be és kitér a pedagógiai munka során való alkalmazás lehetőségeire is. Az adott szakterület oktatói támogatást nyújtanak a záródolgozat elkészítéséhez. A záródolgozat leadási határideje három hónap a képzés befejezését követően. A záródolgozat értékelését és véleményezését a szaktanárok végzik.

Záró ellenőrzés értékelési szempontjainak meghatározása:
Az értékelés 3 fokozattal történik: nem felelt meg, megfelelt, jól megfelelt. A szaktanár az értékelést a következő szempontok alapján végzi: a választott téma átfogó és körültekintő kifejtése; a szakirodalmak értő feldolgozása, szintetizálásának képessége; megformáltságának, kifejtésének logikája, összerendezettsége, mélysége; a résztvevő ismereteinek, kompetenciáinak bővülése; szakmai kritikus gondolkodása; áttekinthető világos szerkezet, alcímekkel tagolt felépítés, nyelvi megformáltság, hivatkozások pontossága, irodalom– és tartalomjegyzék.

A pedagógus-továbbképzés sikeres elvégzéséről kiállított tanúsítvány kiadásának feltételei: A tanúsítvány kiadásához a résztvevőknek jelen kell lenniük az összóraszám legalább 90%-án. Ezen felül a résztvevőknek bemutató tanítást kell végezniük, melyet óravázlattal és videóval dokumentálnak, valamint 6-10 oldal terjedelmű záródolgozatot kell írniuk egy maguk által választott és szaktanárral engedélyeztetett témából.

Azoknak a köznevelési intézménytípusoknak a megjelölése, amelyben dolgozó pedagógusok számára ajánlott a pedagógus-továbbképzés:

óvoda
általános iskola
gimnázium
szakgimnázium
alapfokú művészeti iskola

A pedagógus-továbbképzésre való jelentkezés feltételei: Bármely pedagógus szakképzettség

A pedagógus-továbbképzésre való jelentkezéshez szükséges megelőző szakmai gyakorlat:Nem szükséges

A pedagógus-továbbképzésre való jelentkezés egyéb feltételei:Nincs

A pedagógus-továbbképzés során indítható minimum létszám: 10 fő

A pedagógus-továbbképzés során indítható maximum létszám: 20 fő

A pedagógus-továbbképzés ismeretanyaga kötődik-e valamely valláshoz, világnézethez? Igen, éspedig: A program az evangélikus iskolákban, óvodákban, vagy kollégiumokban dolgozó pedagógusok és óvodapedagógusok mellett olyan, más felekezetű, vagy felekezetileg nem elkötelezett pedagógusok felé is nyitott, akik tudásukat a lutheránus egyházzenéhez kapcsolódó ismeretekkel bővítenék, mindennapi tevékenységüket segítő gyakorlati kiadványokat és módszertani eszközöket ismernének meg, valamint jártasságot szereznének a liturgikus éneklés szervezésében.

A pedagógus-továbbképzés ismeretanyaga kötődik-e meghatározott kerettantervhez vagy helyi tantervhez? Igen, éspedig: Továbbképzésünk különösen aktuális, hiszen az evangélikus iskolákban a MEE Zsinatának 2018. 02. 13-ai ülésén kelt határozat értelmében 2019 szeptemberétől az énekórák keretében bevezetésre kerül az evangélikus egyházi ének tantárgyfejlesztés programja. Továbbképzésünk tematikája tehát első renden az ehhez a tárgyhoz kapcsolódó ismeretek és kompetenciák elsajátítását szolgája.

A pedagógus-továbbképzés (témája/ismeretanyaga) kötődik-e meghatározott projekthez, pályázathoz? Nem

A pedagógus-továbbképzési program nemzetiségi óvodai nevelésben, iskolai nevelésben és oktatásban részt vevő pedagógusok pedagógus-továbbképzése céljából készült Nem

Annak kifejtése, hogy a pedagógus-továbbképzés tartalma miként illeszkedik az óvodai nevelés országos alapprogramjához, a nemzeti alaptantervhez, és annak nevelési céljaihoz, illetve az érettségi vizsgakövetelményekhez 
Az egyházzene iránt mind gyakorlati szempontból, mind a kulturális vonatkozások miatt megnövekedett az érdeklődés. Jelentős részben köszönhető ez annak, hogy az utóbbi években számos oktatási intézményt vettek át az egyházak és ezekben a korábban a világnézetileg független iskolákban immár vallási tekintetben elkötelezett nevelés folyik. A vallási tartalmakhoz pedig elengedhetetlenül kapcsolódik azok zenében, egyházzenében megfogalmazott formája. Továbbképzésünk különösen aktuális, hiszen az evangélikus iskolákban a MEE Zsinatának 2018. 02. 13-ai ülésén kelt határozat értelmében 2019 szeptemberétől az énekórák keretében bevezetésre kerül az evangélikus egyházi ének tantárgyfejlesztés programja. Továbbképzésünk tematikája tehát első renden az ehhez a tárgyhoz kapcsolódó ismeretek és kompetenciák elsajátítását szolgája. Kurzusunk ugyanakkor nyitott minden pedagógus felé az óvodától a középiskola felső tagozatáig, aki munkájában fontosnak tartja az evangélikus egyházzenei örökség megismerését és eszközöket keres ennek továbbadásához oktatói munkájában. Anyagunk -már csak a szűk időkeret miatt is- elsőrenden az evangélikus egyházzenei kincset tárgyalja, de képzésünk nyitott más felekezetű, vagy felekezetileg nem elkötelezett érdeklődő pedagógusok felé is. A képzésben az alapvető ószövetségi, újszövetségi, rendszeres teológiai és egyháztörténeti alapismeretek a liturgika és a himnológia tárgyba integrálva jelennek meg, hiszen a liturgia a szentírás alkalmazott olvasásán alapul, az egyház hitvallása és tanítása az énekekben is kifejezésre jut míg a liturgia és az énekek története az egyháztörténetbe illeszkedik. Ezt a sajátos koncepciót nemcsak az egyházzenei súlypont és a szűk időkeret indokolja. Előzetes konzultációk alkalmával az érdeklődő kör igénye is egyértelműen ebbe az irányba mutatott. A liturgika megismerteti továbbá a résztvevőket a liturgiatörténet legfontosabb állomásaival, az istentisztelet állandó és változó elemeivel (ordinárium, proprium) valamint istentiszteleti életünk időbeli keretével, az egyházi évvel. segítséget nyújtva az egyházi alkalmak zenei részének szervezéséhez. segítve az egyházzenei élet gyakorlati szervezését. egyszersmind segítséget nyújt az egyházi alkalmak zenei részének szervezéséhez. A tanítói, tanári munka szempontjából talán leghangsúlyosabb gyülekezeti énekkincsünk tárgyalása. Ez egyúttal evangélikus örökségünk egyik legsajátosabb része. Ennek világába vezet be a himnológia, tárgyalva a reformáció előtti énekanyagot, Luther és német-, ill. magyar reformátortársainak énekeit, és a 17-20 század között született énektermést. Az Evangélikus Énekeskönyv, ill. Gyülekezeti Liturgikus Könyv repertoárjából a súlypont természetesen az Iskolai Énekekönyvben szereplő tételekre esik. Az anyag rámutat az énekrepertoárban megjelenő teológiai üzenetekre. Az egyházzene irodalom blokk keretében a hangsúly ugyancsak az evangélikus, korálalapú repertoárra esik, mindenekelőtt nagy protestáns szerzők (pl. Praetorius, Schütz, Buxtehude, Bach, Mendelssohn és Brahms) művészetén keresztül. A fontos műfajok (pl. mise, motetta, evangéliummotetta, kantáta, korálkantáta, passió, historia, egyházi koncert, oratórium, prelúdium, fúga, toccata, passacaglia, orgonakorál, korálvariáció, korálpartita…) egy-egy válogatott példájának bemutatásán, elemzésén keresztül nyílik lehetőség alaposabb elemző munkára. Ez a zenehallgatási anyag ismeretét gazdagítja. Az egyházzene és népzene kapcsolatának áttekintése külön blokkban történik Joób Árpád: Jelenti magát Jézus c. gyűjteménye alapján. Ez egyúttal a NAT ének tananyaga felé is kapcsolópontot jelent. A továbbképzésben hangsúlyosan szerepelnek gyakorlatok. Hospitálás keretében példamutató oktatói munkák megismerésére szeretnénk lehetőséget adni. A metodika bemutatja az aktuális egyházzenei segédanyagokat, a résztvevők tapasztalataira is építve konzultációs formában keretet ad a módszertani kérdések tárgyalásának, és a hospitálás keretében nyert tapasztaltok megbeszélésnek. Az alsó tagozatban és óvodában zajló munkára tekintettel a furulyahasználat lehetőségeit tárgyaljuk, és sor kerül az énekismeret és koráléneklési készség fejlesztésével kapcsolatos tapasztalatok kölcsönös átadására, megbeszélésére. Az egyházzenei gyakorlat keretében iskolai egyházzenei alkalmak előkészítésének konzultációjára kerül sor egy konkrét liturgikus alkalom előkészítésén és lebonyolításán keresztül.

A pedagógus-továbbképzés tanórai foglalkozásainak fő tematikai egységei

Liturgika modul

Himnológiai modul

Népzenei modul

Egyházzene-irodalmi modul

Liturgikus gyakorlati modul

Módszertani modul