Forrás: https://www.evangelikus.hu/hireink/itthon/epulo-hittel-szivvel-es-esszel
Hallgatókat kérdeztünk az Evangélikus Hittudományi Egyetemről
Színes képzési kínálatot nyújt az Evangélikus Hittudományi Egyetem. Nemcsak leendő lelkészek és hittanárok, hanem például mentorpedagógus-jelöltek is járnak az intézménybe. Összeállításunkban hallgatók vallanak arról, ők mit kapnak a teológiától.
Épülő hittel
Három és fél éve tanulok az Evangélikus Hittudományi Egyetemen (EHE). Különleges ez az intézmény, mert más egyetemekhez képest jóval kisebb a hallgatói létszám. Persze néha érezzük ennek nehézségeit is, akár a jövő lelkészlétszámára gondolunk, akár az itteni élet, a közösség szervezésére, az egyetemi feladatok elosztására. Mégis pont emiatt nagyon családias a légkör. Mindenki ismer mindenkit, mindig van kitől jegyzetet vagy tételeket kérni egy-egy vizsgához, de akkor is itt vannak a teológustársaink, ha segítségre, bátorításra van szükségünk.
Amikor elkezdtem az egyetemet, nagyon féltem attól a helyzettől, hogy a hit és a vallás tananyaggá válik. Féltem attól, hogy ez majd negatívan befolyásolja az istenkapcsolatomat. Mégis azt kell mondjam, ez nem így lett, rengeteg olyanról tanultam az egyetemen, ami építette a hitemet. Számomra az ószövetségi tantárgyak voltak a legérdekesebbek, ezek közül is leginkább a héber nyelv.
Ha minden jól megy, pár év múlva lelkész leszek. A munkám során szeretnék nagy hangsúlyt fektetni az ifjúsági munkára. Azért fontos számomra ez a terület, mert nem olyan rég még én is evangélikus gimnázium diákjaként ültem egy-egy áhítaton, vagy vettem részt gyülekezeti ifjúsági alkalmakon, és emlékszem, mennyire fontos volt számomra a lelkészek támogatása –ezt a munkát szeretném én is továbbvinni.
Mihályi Kata lelkész szakos hallgató
Szeretetteljes formálódás szívvel és ésszel
A másoddiplomások jellemzően munka, család mellett végzik a tanulmányaikat, és vizsgáznak nyolc, tíz vagy akár tizenkét tantárgyból. Ez még akkor is komoly idő- és energiabefektetést igényel, ha az ember szeretettel, örömmel áll hozzá. Számomra abszolút új élmény volt az, hogy ez egy sokkal emberibb, a másikra odafigyelő, egymást ismerő közeg. Nagyon jó érzés úgy bemenni az egyetemre, hogy ott mindig családias hangulat, szeretetteljes közeg fogad. Ismerik egymást az oktatók és a diákok, sőt még az esti/levelező képzősök és nappalisok között is alakul ki kapcsolat, még ha az óráink döntő többségében „el is kerülik” egymást.
Az Evangélikus Hittudományi Egyetemen számomra a legfontosabb az a látásmód és gondolkodás, amit itt kapunk. Úgy vagyunk itt jelen egyszerre szívvel és ésszel, hogy egyik sem megy a másik rovására. A mai kor sok szempontból relativizálja az értékeket, aminek következtében ebben a posztmodern világban sokszor már azt sem lehet tudni, hogy mi a rossz, mi a jó, mi a lényeges, mi a lényegtelen. Ezért is tartom nagyon fontosnak azt az értékközpontú gondolkodást, ami jellemzi az egyetemünket. És ez nemcsak a hitbeli, hanem a szellemi értékekre is értendő.
A hit, a teológiai töltet mellett jelen van egy magas fokú műveltségi igény is, és ezek nagyon szép egyensúlyban léteznek egymás mellett. Nincs „túlhajtva” a műveltség, aminek rovására menne a hit, de fundamentalistának sem kell lenni, amiben pedig elsikkadhat az ember szellemi és érzelmi oldala.
Nagyon nagy öröm egyetemre járni, ahol nemcsak megengedett, hanem kifejezetten el is várt a gondolkodás. A tanáraink örülnek annak, ha kérdezel, ennek a nyitottságnak, érdeklődésnek nem szab gátat a dogmatikus gondolkodás. Jó bejárni az egyetemre, amelyet a rugalmas, szeretetteljes formálódás lehetősége jellemez, egyúttal teret ad az egyéni és csoportos önreflexiónak, ami erősíti bennünk a pozitív változás igényét.
Sárik Eszter másoddiplomás, lelkész szakos hallgató
Támogató közösségben
Ebben a tanévben az Evangélikus Hittudományi Egyetem hittanár-nevelőtanár négy féléves mesterképzését (MA) kezdtem meg. Korábban már elvégeztem a katekéta-lelkipásztori munkatárs szakot (BA), de akkor még a gyermekeim kicsik voltak, és nem volt bennem elég lendület a folytatáshoz. A katekétaképzettséggel rögtön el is kezdtem hittant tanítani környékbeli általános iskolákban óraadó hitoktatóként.
Eltelt pár év, és azt éreztem, hogy hiányzik az egyetem, a tanulás, a fejlődés, ezért vettem egy nagy levegőt, és rászántam magam a folyatásra. Igaz, hogy a négyből még csak egy félév van mögöttem, de már látom, hogy jól döntöttem.
Örömmel tapasztaltam, hogy most sokkal több pedagógiai és pszichológiai tárgyú óránk van, mint az alapképzésen volt, és ennek hasznát veszem már most az általános iskolai hittanóráimon is. A diploma megszerzésével azonban a gimnáziumi korosztály tanításának lehetősége is megnyílik számomra, ami szintén motivált, amikor beadtam a jelentkezésemet az egyetemre. Sajnos a járványhelyzet miatt novembertől online oktatásra tértünk át, de még így is inspiráló az egyetemi közeg, az ország legkülönbözőbb területeiről érkező tanulni vágyó társak közössége.
Szeretem az egyetem családias légkörét, amelyben nem csak a hallgatók között alakul ki támogató közösség, hanem a tanárok is érdeklődőek, nyitottak és bátorítóak.
Asszonyi Flóra hittanár-nevelőtanár szakos hallgató
Megerősítve az elhívatásban
2016-ban jelentkeztem az EHE osztatlan tanári képzésére hittan–történelem szakpárral. Azt már akkoriban is régóta tudtam, hogy tanári pályára szeretnék lépni, viszont csak az EHE által szervezett felvételi napján döntöttem el véglegesen, hogy a teológiai tanulmányok felé fogok elindulni. A csendesnap mellett a felvételin is érzékeltem, hogy nagyon családias, otthonos közeget biztosít az egyetem, s az elmúlt közel hat esztendőben erről személyesen is megbizonyosodhattam.
Ebben az időszakban hatalmas lehetőséget nyújtott számomra, hogy egy sajátos kettősséget élhettem meg az EHE és az Eötvös Loránd Tudományegyetem által közösen működtetett pedagógusképzésben: egyszerre lehettem egy keresztény, biztonságos hátteret nyújtó közösség tagja, s ezzel egy időben az ország legnagyobb egyetemének a polgára is. Olyan képzésben vehetek részt, ahol az egyetemi világ széles spektrumával lehet megismerkedni, s ezért minden érdeklődőnek jó szívvel tudom ajánlani ezt az utat.
Az EHE-n sok olyan tanárral, oktatóval volt szerencsém találkozni, akik mind szakmai-tudományos szempontból, mind emberileg nagy hatást gyakoroltak rám – ez az ELTE-n sem volt másképpen. A teológián a sok inspiratív tanulmányi élmény között az ószövetségi, az egyháztörténeti és a valláspedagógiai témájú kurzusokat emelném ki: rengeteg olyan kérdéssel, nézőponttal találkoztam, melyeket a későbbiekben fel szeretnék használni a pedagógiai munkámban.
A lassan a végéhez érő egyetemi éveim megerősítették bennem a tanári pálya iránti elhívatásomat, s már most, a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnáziumban töltött gyakorlati évem során is érzékelem azt, hogy mennyi mindennel gazdagodtam 2016 óta.
Schranz Ambrus hittan–történelemtanár szakos hallgató
Egymástól tanulás és közös gondolkodás
Az Evangélikus Hittudományi Egyetem 2021 őszén indította el gyakorlatvezető mentorpedagógus szakirányú továbbképzési szakját, melyre olyan pedagógusok (óvodapedagógusok, tanítók, tanárok, gyógypedagógusok) jelentkezését várják, akik szívükön viselik a fiatal pedagógusok szakmai támogatását, valamint elhivatottságot éreznek magukban a tanárjelöltek iskolai gyakorlatának szervezésére, kísérésére.
A mentorálás felelősségteljes feladat, mely sokrétű szakmai tudást és a tanári kompetenciák tekintetében nagyfokú tudatosságot igényel, ezért a képzés kurzuskínálata is egyfajta komplexitásra törekszik. A mentortanári szerep elméleti és gyakorlati megközelítése, a tanárképzés jelenlegi struktúrája, a mentori munkát meghatározó jogszabályi keretek, az új módszertani irányok, az óraelemzés szempontjai, gyermekvédelmi kérdések, az osztályfőnöki szerepkörrel kapcsolatos kihívások, a kompetenciaalapú tanulás támogatása, digitális kultúránk fejlesztése csak kiragadott példák azokból a témakörökből, melyekkel a hallgatók a két féléves esti képzés keretében megismerkedhetnek.
A „blended” típusú képzésben kombinálódnak a hagyományos tantermi és az e-learning adta lehetőségek: a tananyag egy része személyes vagy online képzési napok keretében, másik része oktatási segédanyaggal támogatott otthoni tanulás formájában sajátítható el.
Úgy vélem, hogy ez a képzés szakmai ismereteink megújításán és tanári kompetenciáink fejlesztésén túl szakmai kapcsolatok kiépítésére is lehetőséget ad. Az első szemeszter idején tízfős csapatunk egymást támogató szakmai-baráti közösséggé formálódott. Bátran megoszthatjuk egymással a mindennapos oktató-nevelő munkából fakadó örömeinket és nehézségeinket, jó gyakorlatainkat, szakmai meglátásainkat, így képzési napjaink az egymástól tanulás, közös gondolkodás jegyében telnek, ami nagy inspirációt jelent számomra.
Fontos felismerés, hogy csak az a pedagógus tud másokat támogatni, aki szakmai önazonosság és pályaidentitás tekintetében biztos alapokon áll, ezért a képzés szakmai identitást erősítő tréninggel indult, ami mindnyájunknak óriási élményt jelentett.
Érfalvy Lívia magyar–német szakos tanár, szakvizsgázott pedagógus, irodalomtörténész, a gyakorlatvezető mentorpedagógus szakirányú továbbképzési szak hallgatója