teologia@lutheran.hu +36 1 469 10 50
teologia@lutheran.hu +36 1 469 10 50

Dr. habil. Kodácsy-Simon Eszter

Dr. habil. Kodácsy-Simon Eszter

kutatás-tudományos rektorhelyettes, tanszékvezető, egyetemi docens

Valláspedagógia Tanszék

E-mail: eszter.simon@lutheran.hu

Tudományos szakterületek: teológia, valláspedagógia

Oktatott tárgyak: Valláspedagógia előadás és szeminárium, Szakmódszertan, Gyakorlatkísérő szaktárgyi szeminárium

Kutatási területek: Valláspedagógiai alapvetések, A Biblia tanításának didaktikai kérdései, A hitoktatásban felmerülő tudományos, társadalmi vagy etikai kérdések vizsgálata valláspedagógiai szempontból, A keresztény nevelés és tanítás vizsgálata egyházi oktatási intézmények kontextusában

Rövid önéletrajz: 

Fokozatok, végzettségek:
Habilitációs oklevél (hittudomány), (100%) 2023
Doktori (PhD) fokozatszerzés (hittudomány), (summa cum laude) 2009
Okleveles hittanár, Evangélikus Hittudományi Egyetem, (kitűnő) 2003
Master of Arts in Theology, Lutheran School of Theology at Chicago, (strong competent) 2001
Okleveles matematika-fizika tanár, Eötvös Loránd Tudományegyetem, (jó) 2000

Nyelvismeret:
Angol nyelv, „Academic C1” típusú nyelvvizsga (IELTS, British Council)
Orosz nyelv, középfokú nyelvvizsga, C típus (Állami Nyelvvizsga Bizottság)
Német nyelv, társalgási szint

Jelenlegi munkahely, munkakör:
Evangélikus Hittudományi Egyetem, 1141 Budapest, Rózsavölgyi köz 3.
Valláspedagógia Tanszék, tanszékvezető egyetemi docens

Megbízások:
EHE, kutatási-tudományos rektorhelyettes 2024-től
EHE Doktori Iskola, vezetőhelyettes, 2024-től
Hittanár szak, szakfelelős, 2018-tól
Valláspedagógia Tanszék, tanszékvezető 2015-től

Oktatói feladatok az Evangélikus Hittudományi Egyetemen:
TDK-témavezetés, 2021-től
Doktori Iskola törzstag, 2019-től
Doktori Iskola témavezető, 2016-tól (5 doktorandusz-hallgató témavezetése, 3 fokozatot szerzett)
Hitoktatói továbbképzések, szervező, 2015-től
Tárgyfelelős, 2012-től
Diplomamunka témavezetések, 2012-től
Katechetikai majd valláspedagógiai tárgyak tanítása, 2007-től

Kutatásvezetések:
„Investigating religious motives in young people’s decisions on environmental issues”, nemzetközi empirikus kutatás, társvezető, 2024-2026
„A felekezeti identitás narratíváinak konstruálódása egyházi iskolák szereplőinek körében” empirikus kutatás, társvezető, 2023-2025
„Hittanoktatásra készülő szakemberek nézeteinek vizsgálata” empirikus kutatás, társvezető, 2021-2024
„What Covid-19 reveals to RE specialists” nemzetközi empirikus kutatás, társvezető, 2021-2023
„Rejtett tantervi hatások egyházi iskolákban a diákok narratíváinak tükrében” empirikus kutatás, társvezető, 2021-2022
„Életkérdések és értékek – a jelentéskonstruálás sokszínűsége” empirikus kutatás, társvezető, 2019-2021
„Etikai témák az evangélikus oktatásban” kutatás, vezető, 2015-2017

Tagság szakmai bizottságokban:
„Teológia és …” az EHE oktatóinak és doktoranduszainak tanulmánykötet-sorozata, sorozatszerkesztő, 2024-től
Magyar Református Nevelés, Református pedagógiai folyóirat, Tudományos Tanácsadó Testület, tag, 2024-től
MEE Zsinata, Teológiai Bizottság, tag, 2024-től
MEE Zsinata, tag, 2024-től
MTA Köztestület, II. Filozófiai és Történettudományok Osztálya
Ökumenikus Valláspedagógiai Műhely (EHE, VÉF, DRHE, SSHF együttműködésében), alapító tag, tag 2022-től
Godly Play International Council, tanácstag, 2022-től
European Association for Research on Learning and Instruction, Special Interest Group 19 (Religion and Worldview Education), tag, 2022-től
European Association for Research on Learning and Instruction, Special Interest Group 13 (Moral and Democratic Education), tag, 2022-től
Greek Journal of Religious Education, International Scientific Advisory Board, tag, 2018-tól
Oktatási Hivatal, Evangélikus érettségi tétel-készítő bizottság, tag, 2017-től
European Forum for Teachers of Religious Education, board member, 2017-től
Lelkipásztor, Evangélikus teológiai szakfolyóirat, szerkesztőbizottsági tag, 2015-től
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács, 2014-2018
MEE Nevelési és Oktatási Bizottság, tag, 2012-2018
MEE Katechetikai Munkacsoport (a MEE hitoktatásának tartalmáért, így a kerettantervekért, hittankönyvekért, érettségi tételek kidolgozásáért felelős munkacsoport), vezető 2012-től
MEE Hittan Életpályamodell Munkacsoport, vezető 2012-2023, tag 2023-tól
MEE Ararát Teremtésvédelmi Munkacsoport, vezető 2012-2020 között, tag 2020-tól
Conference of European Churches, European Christian Environmental Network, board member, 2010-2023
Tudomány és hit „Jesenius” Központ, alapító tag, 2005-től

Egyéb végzettségek:
Godly Play tréner, 2023-tól

Szakmai kitüntetések, díjak:
Evangélikus Hittudományi Egyetem, Sólyom Jenő-díj, 2021, „a 2014–2019 között összesen 24 kötetben megjelent evangélikus hittankönyvsorozat társszerzője és szerkesztőjeként végzett munkáért”

Főbb publikációk: 

Kodácsy-Simon, Eszter: Mi a hittanóra célja?: Az egyházba tanítástól a vallásból tanulásig. In: Kodácsy-Simon, Eszter; Siba, Balázs (szerk.): Hitből jövő : Valláspedagógiai kézikönyv. Luther Kiadó – Kálvin Kiadó, Budapest, 2025. 39-62. o.

Kodácsy-Simon, Eszter: Engedjétek kérdezni a gyermekeket! Az egzisztenciális kérdések lehetőséget teremtő ereje a hittanórán. L’Harmattan Kiadó, Budapest, 2024.

Tania, ap Siôn; Sandra, Cullen; Sonja, Danner; Bianca, Kappelhoff; Eszter, Kodácsy-Simon: How does the social unrest of 2020/21 affect the teaching of Religious Education? Findings of a European study on the effects of the COVID-19 period. Journal of Beliefs & Values – Studies in Religion and Edcuation. 2024/4. 

Kodácsy-Simon, Eszter: A konstruktív tanulási modell elemei a Biblia tanulásképében. In: Balogné Vincze, Katalin; Kodácsy-Simon, Eszter; Seres-Busi, Etelka (szerk.): Teológia és tanulás: a változás lehetősége. Luther Kiadó – L’Harmattan Kiadó – Budapest, 2024. 67-83. o.

Eszter, Kodácsy-Simon; Etelka, Seres-Busi: Church School Students’ Narratives on Their Schools and the Hidden Curricular Effects. In: Journal of Empirical Theology 2024/1. 1-16. o.

Kodácsy-Simon, Eszter: The Possible Role of Religions in Early Childhood Education and Care in the context of a post-communist heritage in Hungary. In: Kuusisto, Arniika: The Routledge International Handbook of the Place of Religion in Early Childhood Education and Care. Routledge, London, 2022. 295-305. o.

Kodácsy-Simon, Eszter (2020): „Veled a kőfalon is átugrom”: Határátlépő fiatalok a Bibliában. In: Orosz, Gábor Viktor (szerk.): Teológia és határok. Budapest, Magyarország : Luther Kiadó, pp. 124-140.

Kodácsy-Simon, Eszter: Freedom and Responsibility in the Education – Through the Works of Martin Luther. In: Hungarian Educational Research Journal (HERJ) 2017/7 162-173. o.

Kodácsy-Simon, Eszter: Valláspedagógiai szempontok az etikai kérdések hittanórai tanításához. In: Kodácsy-Simon, Eszter (szerk.): Értelmes szívvel – Etikai témák az evangélikus oktatásban. Luther Kiadó, Budapest, 2016. 485-523. o.

Kodácsy-Simon, Eszter: Miért tart fenn az egyház iskolát?. In: Szabó, Lajos (szerk.): Teológia és oktatás. Luther Kiadó, Budapest, 2015. 184-204. o.

Dr. Eszter KODÁCSY-SIMON 

deputy rector, head of department, associate professor

Department of Religious Education

E-mail: eszter.simon@lutheran.hu

Academic fields of expertise: Theology, Religious Education

Courses taught: Religious Education lecture and seminar, Religious Education Methodology, Reflective Seminar to Teaching Practice

Research areas: Fundamental questions of RE, Didactic aspects of learning from Bible stories, Scientific, social and ethical issues in RE, Pedagogical and child care questions in the context of church schools

Brief curriculum vitae: 

Qualifications:
Habilitation degree (theology), (100%) 2023
PhD degree (Theology), (summa cum laude) 2009
Religious Education Teacher MA, Lutheran University of Theology, (summa cum laude) 2003
Master of Arts in Theology, Lutheran School of Theology at Chicago, (strong competent) 2001
Mathematics and Physics Teacher MA, Eötvös Loránd University of Sciences, (good) 2000

Language exams:
English language, Academic C1 (IELTS, British Council)
Russian language, intermediate level, type C (State Language Examination Committee)
German, conversational level

Current job, position:
Lutheran University of Theology, 1141 Budapest, Rózsavölgyi köz 3.
Department of Religious Education, leader of the Department, Associate Professor

Positions:
Lutheran University of Theology, Vice Rector for Research and Academic Affairs since 2024
Lutheran University of Theology Doctoral School, Vice-Director, 2024
RE Training Program Supervisor, since 2018
Department of Religious Education, Head of Department since 2015

Teaching assignments at the Lutheran University of Theology:
Supervision of TDK thesis, since 2021
Full member, Doctoral School, since 2019
Supervisor, Doctoral School, since 2016 (supervising 5 doctoral students, 3 degrees)
Further training of RE teachers, organiser, since 2015
RE Training Program Supervisor, since 2012
Diploma and MA thesis supervision, since 2012
Teaching catechetics and then Religious Education courses, since 2007

Leading research projects:
„Investigating religious motives in young people’s decisions on environmental issues”, international empirical research, co-leader, 2024-2026
„Constructing narratives of denominational identity among church school actors” empirical research, co-leader, 2023-2025
„Examining the views of professionals preparing to teach RE” empirical research, co-leader, 2021-2024
„What Covid-19 reveals to RE specialists” international empirical research, co-leader, 2021-2023
„Hidden curricular effects in church schools as reflected in students’ narratives” empirical research, co-leader, 2021-2022
„Life issues and values – the diversity of meaning construction” empirical research, co-leader, 2019-2021
„Ethical questions in Lutheran RE” research, leader, 2015-2017

Membership in professional committees:
„Teológia és…” series of yearly publications by EHE lecturers and doctoral students, series editor, since 2024
„Magyar Református Nevelés”, Reformed Pedagogical Journal, Scientific Advisory Board, member, since 2024
Lutheran Church in Hungary, Synod, Theology Committee, member, since 2024
Lutheran Church in Hungary, Synod, Member, since 2024
Hungarian Academy of Sciences, II. Department of Philosophical and Historical Sciences, public member, since 2023
Ecumenical Workshop for Religious Education (in cooperation with EHE, VÉF, DRHE, SSHF), founding member, member since 2022
Godly Play International Council, member, since 2022
European Association for Research on Learning and Instruction, Special Interest Group 19 (Religion and Worldview Education), member, since 2022
European Association for Research on Learning and Instruction, Special Interest Group 13 (Moral and Democratic Education), member, since 2022
Greek Journal of Religious Education, International Scientific Advisory Board, member, since 2018
Office of Education, Lutheran Graduation Exam Preparation Committee, member, since 2017
European Forum for Teachers of Religious Education, board member, from 2017
„Lelkipásztor”, Journal of Lutheran theology, member of the editorial board, since 2015
National Council for Sustainable Development, 2014-2018
Lutheran Church in Hungary, Education and Training Committee, member, 2012-2018
Lutheran Church in Hungary, RE Working Group (working group in charge of the content of Lutheran RE, such as the framework curricula, textbooks, and the development of graduation items), leader, since 2012
Lutheran Church in Hungary, RE Strategy Working Group, leader 2012-2023, member since 2023
Lutheran Church in Hungary „Ararát” Creation Care Working Group, leader 2012-2020, member since 2020
Conference of European Churches, European Christian Environmental Network, board member, 2010-2023
Science and Religion „Jesenius” Centre, founding member, since 2005

Other qualifications:
Godly Play trainer, from 2023

Professional honours, awards:
Lutheran University of Theology, „Jenő Sólyom” Award, 2021, „for her work as co-author and editor of the series of Lutheran RE textbooks published in a total of 24 volumes between 2014-2019”

Selected publications: 

Kodácsy-Simon, Eszter: Mi a hittanóra célja?: Az egyházba tanítástól a vallásból tanulásig. In: Kodácsy-Simon, Eszter; Siba, Balázs (szerk.): Hitből jövő : Valláspedagógiai kézikönyv. Luther Kiadó – Kálvin Kiadó, Budapest, 2025. 39-62. o.

Kodácsy-Simon, Eszter: Engedjétek kérdezni a gyermekeket! Az egzisztenciális kérdések lehetőséget teremtő ereje a hittanórán. L’Harmattan Kiadó, Budapest, 2024.

Tania, ap Siôn; Sandra, Cullen; Sonja, Danner; Bianca, Kappelhoff; Eszter, Kodácsy-Simon: How does the social unrest of 2020/21 affect the teaching of Religious Education? Findings of a European study on the effects of the COVID-19 period. Journal of Beliefs & Values – Studies in Religion and Edcuation. 2024/4. 

Kodácsy-Simon, Eszter: A konstruktív tanulási modell elemei a Biblia tanulásképében. In: Balogné Vincze, Katalin; Kodácsy-Simon, Eszter; Seres-Busi, Etelka (szerk.): Teológia és tanulás: a változás lehetősége. Luther Kiadó – L’Harmattan Kiadó – Budapest, 2024. 67-83. o.

Eszter, Kodácsy-Simon; Etelka, Seres-Busi: Church School Students’ Narratives on Their Schools and the Hidden Curricular Effects. In: Journal of Empirical Theology 2024/1. 1-16. o.

Kodácsy-Simon, Eszter: The Possible Role of Religions in Early Childhood Education and Care in the context of a post-communist heritage in Hungary. In: Kuusisto, Arniika: The Routledge International Handbook of the Place of Religion in Early Childhood Education and Care. Routledge, London, 2022. 295-305. o.

Kodácsy-Simon, Eszter (2020): „Veled a kőfalon is átugrom”: Határátlépő fiatalok a Bibliában. In: Orosz, Gábor Viktor (szerk.): Teológia és határok. Budapest, Magyarország : Luther Kiadó, pp. 124-140.

Kodácsy-Simon, Eszter: Freedom and Responsibility in the Education – Through the Works of Martin Luther. In: Hungarian Educational Research Journal (HERJ) 2017/7 162-173. o.

Kodácsy-Simon, Eszter: Valláspedagógiai szempontok az etikai kérdések hittanórai tanításához. In: Kodácsy-Simon, Eszter (szerk.): Értelmes szívvel – Etikai témák az evangélikus oktatásban. Luther Kiadó, Budapest, 2016. 485-523. o.

Kodácsy-Simon, Eszter: Miért tart fenn az egyház iskolát?. In: Szabó, Lajos (szerk.): Teológia és oktatás. Luther Kiadó, Budapest, 2015. 184-204. o.