A pedagógus-továbbképzés megnevezése: Bibliai és teológiai alapok a nevelői munkában – tapasztalati és élményalapú továbbképzés az evangélikus-keresztény nevelési és oktatási intézmények pedagógusai számára
A pedagógus-továbbképzés kreditértéke: 30 kreditérték
Képzési napok: 2025. október 17., november 14. és november 21.
A pedagógus-továbbképzési program rövid tartalma, indokoltsága, szükségessége: Cél a pedagógusok bibliai és teológiai ismereteinek bővítése és ezáltal olyan módszertani tudás, ismeret szerzése, amely mindennapi oktató-nevelő munkát segíti, valamint segítséget nyújt a köznevelési intézmény hittartalmú alkalmainak és programjainak szervezésében.
A pedagógus-továbbképzési program célja: A továbbképzés célja, hogy a pedagógusok saját tapasztalatok alapján ismerkedjenek a Bibliával és aktuális teológiai kérdésekkel. Az egyházi nevelési és oktatási intézmények munkájába történő hatékony integráció elősegítése érdekében kapjanak képet a keresztény identitás történelmi és aktuális jellegzetességeiről. Továbbá szerezzenek tapasztalatokat arról, hogyan tudják a bibliai ismereteket és a teológiai kérdéseket beépíteni saját nevelési és oktatási tevékenységükbe a diákoknak szervezett programok biblikus és teológiai tartalmú gazdagításával.
A pedagógus-továbbképzés végére teljesítendő tartalmi követelmények: A képzés végén a résztvevők a feldolgozott bibliai történeteken keresztül szerezzenek személyes tapasztalatot a Szentírás üzenetének aktualitásáról, ismerjék meg a Biblia kulturális hátterét, életformáló erejét, és tapasztalják meg a spirituális önismeretben való növekedés személyes lehetőségét. A bibliai történetek átadásának kreatív módszertanán keresztül a résztvevők tudják alkalmazni a bibliai történetek elmondásának legfontosabb didaktikai szempontjait. Ismerjék meg a keresztény-evangélikus identitás meghatározó eseményének, a reformációnak magyarországi hatástörténetét. Ismerjék meg jelentős kortárs evangélikus személyek élettörténetét, és legyenek képesek pedagógiai munkájukban a mai fiatalokat érdeklő és foglalkoztató teológiai kérdések alapján beszélgetéseket, vitákat szervezni. A megszerzett ismereteket és kompetenciákat az egyházi köznevelési intézményekben tanuló gyermekek és fiatalok keresztény szellemű nevelése terén, és közösségépítési lehetőségként is tudják alkalmazni pedagógiai munkájuk során.
Záró ellenőrzés módjának megnevezése:
Projektdolgozat A résztvevők a képzés végén egy projektet valósítanak meg, melyet írásbeli és digitális dokumentációval mutatnak be a kijelölt tanárnak. A projekt egy, a résztvevő intézményében történő program megvalósítása.
Záró ellenőrzés módjának leírása:
A projekt írásbeli dokumentációjának formai követelményei: Times New Román 12-es betűtípus, 2,5 cm-es margó, 1,5-es sorköz, 3-5 oldal terjedelem, forrásjegyzékkel ellátva. Leadási határidő a tanfolyam végét követő 3 hónapon belül.
Értékelési szempontok:
– a továbbképzésen szerzett új ismeretek alkalmazása.
– a projektmunka bemutatásához kapcsolódóan elvárt szakmai és formai követelmények betartása;
– megadott szakirodalom használata;
Minősítés: Kiválóan megfelelt – Megfelelt – Nem felelt meg.
A pedagógus-továbbképzés sikeres elvégzéséről kiállított tanúsítvány kiadásának feltételei: Kötelező jelenlét: 75%
Záró projektdolgozat formai követelményei: 3-5 oldal, Times New Roman, 12-es betűméret, 2,5 cm-es margó, 1,5-es sorköz
Azoknak a köznevelési intézménytípusoknak a megjelölése, amelyben dolgozó pedagógusok számára ajánlott a pedagógus-továbbképzés:
óvoda
általános iskola
gimnázium
szakgimnázium
alapfokú művészeti iskola
kollégium
A pedagógus-továbbképzésre való jelentkezés feltételei: Bármely pedagógus szakképzettség
A pedagógus-továbbképzésre való jelentkezéshez szükséges megelőző szakmai gyakorlat:Nem szükséges
A pedagógus-továbbképzésre való jelentkezés egyéb feltételei:Nincs
A pedagógus-továbbképzés során indítható minimum létszám: 10 fő
A pedagógus-továbbképzés során indítható maximum létszám: 20 fő
A pedagógus-továbbképzés ismeretanyaga kötődik-e valamely valláshoz, világnézethez? Igen, éspedig: Keresztény, evangélikus (lutheránus) felekezet. A képzés azonban nyitott más felekezetű keresztény pedagógusok, és vallásilag nem elkötelezettek felé is.
A pedagógus-továbbképzés ismeretanyaga kötődik-e meghatározott kerettantervhez vagy helyi tantervhez? Nem
A pedagógus-továbbképzés (témája/ismeretanyaga) kötődik-e meghatározott projekthez, pályázathoz? Nem
A pedagógus-továbbképzési program nemzetiségi óvodai nevelésben, iskolai nevelésben és oktatásban részt vevő pedagógusok pedagógus-továbbképzése céljából készült Nem
Annak kifejtése, hogy a pedagógus-továbbképzés tartalma miként illeszkedik az óvodai nevelés országos alapprogramjához, a nemzeti alaptantervhez, és annak nevelési céljaihoz, illetve az érettségi vizsgakövetelményekhez
Keresztény nevelési és oktatási intézmények mindennapos életében és gyakorlatában fontos és szükséges a bibliai, teológiai és egyházi identitás kérdéseiben való jártasság. A pedagógusok akár osztályfőnökként, akár szaktanárként gyakran találkoznak olyan feladatokkal és kérdésekkel, amelyekhez szükségesek olyan ismeretek és kompetenciák, amelyekkel hittartalmú programokat tudnak megszervezni és megtartani. Ilyenek például az áhítatok, csendesnapok, kirándulások alkalmával történő beszélgetések. A képzés célja, hogy a keresztény közoktatási intézményekben tanító pedagógusok személyes élmény-alapú ismereteket és tapasztalatokat szerezzenek bibliai és teológiai témákban, és képessé váljanak az intézmény hittartalmú programjainak szervezésére, és azok lebonyolítására. A három modulban – bibliai, evangélikus keresztény identitás és projektmunka – az ismeretek személyes megtapasztalásán és élmény-szintű feldolgozásán át egyházi fenntartású közoktatási intézményekben történő hittartalmú programok szervezésében is alkalmazási képességre tesznek szert . A képzési anyag feldolgozását segítik a powerpoint-prezentációk, a szakirodalommal támogatott interaktív előadások, csoportos feldolgozási módszerek, beszélgetések, reflektív szövegelemzések, kooperatív technikák és viták. A Biblia felfedezése c. modulban a résztvevők a Biblia sorsfordító találkozásokat bemutató történetein keresztül megismerkednek a Biblia üzenetének aktualitásával, a hit életformáló erejével, és a spirituális önismeretben való növekedés személyes lehetőségével. Az ókori Izráel és a kereszténység kialakulásának kulturális közegének megismerése hidat teremt az akkori kor és a mai közeg között, és segíti a bibliai üzenet aktuális megértését. A bibliai történetek feldolgozása kreatív, élményközpontú módszerrel – Godly Play -, a résztvevők képessé válnak megfogalmazni saját élményeiket, spirituális és teológiai kérdéseiket, személyes válaszaikat. A résztvevők megismerik a bibliai történetek elmondásának legfontosabb didaktikai szempontjait. Az evangélikus keresztény identitás – hittartalom és gyakorlat modul példát és támpontot ad minden keresztény közoktatási intézményben oktató pedagógus számára, hogyan alkalmazza egy adott keresztény felekezet identitásformáló történelmét és kiemelkedő alakjainak példáját egy mai, dialóguson alapuló keresztény identitás formálódásának folyamatában. A reformáció örökségének megismerését segítik az Evangélikus Országos Gyűjtemény anyagai, amelyek múzeumpedagógiai ismeretszerzésre adnak lehetőséget. A kiemelkedő kortárs teológusok és lelkészek életútjának élmény-alapú megismerése az identitás-formálás fontos lehetősége. Ezt az identitás-formálódást támogatják azon teológiai tartalmak is, amelyeket társadalmi jelenségekben is megtalálhatóak (pl. ökoteológia, párkapcsolati etikai témák, stb.). Ezek a témák élénken foglalkoztatják a diákokat, és a képzés résztvevői élményszerű, tapasztalati tanulás során tudják fejleszteni teológiai kérdésekben a vitakultúrájukat, kérdésfelvetéseiket és reflektív képességüket. A projektmunka modulban a résztvevők módszertani lehetőségekkel ismerkednek áhítatok, csendesnapok, hittartalmú táborok szervezéséhez. Itt csoportfeladatokban készítenek terveket, multimédiás felvételeken keresztül ismerkednek megvalósult jó gyakorlatokkal. Saját projekt-tervet készítenek, amelyet intézményükben meg tudnak valósítani, és így képessé válnak alkalmazni megszerzett ismereteiket és tapasztalataikat a diákoknak szervezett lelki tartalmú programok szervezésében és megvalósításában.
A pedagógus-továbbképzés tanórai foglalkozásainak fő tematikai egységei
A Biblia felfedezése
Az evangélikus keresztény identitás – hittartalom és gyakorlat
Önálló projekt fejlesztése
Projektdolgozat