teologia@lutheran.hu +36 1 469 10 50
teologia@lutheran.hu +36 1 469 10 50

„Én, a gyerek és a növekedés” – Keresztény alapokra épülő szakmai identitástréning evangélikus iskolák pedagógusai számára

A pedagógus-továbbképzés megnevezése: „Én, a gyerek és a növekedés” – Keresztény alapokra épülő szakmai identitástréning evangélikus iskolák pedagógusai számára

A pedagógus-továbbképzés kreditértéke: 30 kreditérték

Képzési napok: 2026. január 9., 16. és 21.

A pedagógus-továbbképzési program rövid tartalma, indokoltsága, szükségessége: A pedagógus életpálya elengedhetetlen eleme a szakmai önismeret, önreflexió fejlődése. Programunkban párhuzamosan tekintünk a pedagógus szakmai életében, hivatásában rejlő növekedési lehetőségekre, az általa vallott gyermekképre és a növendékekkel való kapcsolataira. Abban is segítjük, hogyan tudja ezt a szemléletet a mindennapi pedagógiai gyakorlat során megvalósítani.

A pedagógus-továbbképzési program célja: A továbbképzés célja, hogy a résztvevő pedagógusok nagyobb rálátást szerezzenek a tanulásban és az egyéni fejlődésben, növekedésben betöltött szerepükre azon helyzetekben, amikor a diákok spirituális és egzisztenciális kérdései kerülnek elő, s amikor a transzcendenciához való kapcsolódásukról van szó. Célunk, hogy a pedagógusok szakmai identitásának alakulása mellett fejlődjön az önismeretük, a gyermekképük és a spirituális kompetenciáik is, valamint érzékenyebbé váljanak a diákok lelki dimenzióinak életkori sajátosságaira, nehéz kérdéseire, kríziseire. Célunk továbbá, hogy a résztvevők felfedezzék a bibliai narratívákban rejlő tanítási és fejlődési lehetőségeket a tanulói közösség életében és a tanár-diák interakciókban.

A pedagógus-továbbképzés végére teljesítendő tartalmi követelmények:
A továbbképzés végére a résztvevők:
– ismerjék meg és tudják használni a hit, krízis, növekedés, közösség, inklúzió, spiritualitás fogalmának néhány interpretációját,
– ismerjék meg Erikson pszichoszociális fejlődéselméletének és Fowler hitfejlődési elméletének alapelemeit, valamint tudják azonosítani ennek legfontosabb jellemzőit a saját életükben és a 3-18 éves gyerekek és fiatalok narratíváiban,
– fedezzék fel a hitfejlődési vonatkozásokat a Biblia elbeszéléseiben és ezek szerepét a tanulásban és fejlődésben,
– reflektáljanak saját gyermekképükre, istenképükre és hitfogalmukra, s lássák meg, hogyan befolyásolja ez saját pedagógusi munkájukat,
– lássák meg a krízis és növekedés kapcsolatát a saját és a diákok narratíváiban,
– fedezzék fel az egyéni és közösségi életciklusok jellemzőit saját életükben és az oktatási intézmény világában, – gyűjtsenek háttérismereteket és ötleteket ahhoz, hogyan lehet nehéz hitkérdésekhez és dilemmákhoz közelíteni a diákokkal, – fejlesszék spirituális kompetenciáikat a nyitottság és az elfogadás irányában,
– ismerjék meg a keresztény közösség, mint inkluzív közösség legfontosabb jellemzőit,
– szerezzenek tapasztalatokat a saját élményű bevonódás eszközeivel a hitkérdések tárgyalásához.

A pedagógus-továbbképzésen elsajátított ismeretek számonkérésének módja:Záró ellenőrzés módjának megnevezése: Szóbeli és írásbeli reflexiós beszámoló

Záró ellenőrzés módjának leírása:
A képzés zárásának része a személyes reflexiók megfogalmazása a záróalkalom keretei között szóban, majd egy reflektív beszámoló készítése a személyes konzultációk után írásban is. Ez a kettős reflexió segít elmélyíteni a szerzett ismereteket és élményeket, egyben megnyitja a kaput a további fejlődések előtt. A reflektív beszámolónak 5-8ezer karakter terjedelműnek kell lennie, csatolható hozzá bármilyen egyéb elem (rajz, kép, hanganyag, stb). A reflektív beszámolót legkésőbb egy hónappal a képzés utolsó alkalma után kell benyújtani a kijelölt oktatónak elektronikus levélben vagy nyomtatott formában.

Záró ellenőrzés értékelési szempontjainak meghatározása:
A reflektív beszámoló “megfelelt” vagy “nem felelt meg” minősítéssel kerül értékelésre. A reflektív beszámoló értékelési szempontjai: az elkészített reflexió során a résztvevő önálló munkát készítsen, amelyben a képzés konkrét kurzusaira és a kötelező olvasmányra tekint vissza, s annak során átgondolja a legfontosabb tartalmi elemeket, ugyanakkor egyéni, személyes gondolatait is hozzáfűzi azokhoz, így láthatóan előre lép saját kérdései átgondolásában, tanári attitűdjében, pedagógusi szemléletében.

A pedagógus-továbbképzés sikeres elvégzéséről kiállított tanúsítvány kiadásának feltételei: 
A tréningjelleg miatt a képzésen a kötelező jelenlét 100%. Feltétel továbbá a záróalkalmon a szóbeli reflexiós beszámoló, a képzés zárása után 1 hónapon belül az írásbeli reflexió elküldése.

Azoknak a köznevelési intézménytípusoknak a megjelölése, amelyben dolgozó pedagógusok számára ajánlott a pedagógus-továbbképzés:

óvoda
általános iskola
gimnázium
szakgimnázium
készségfejlesztő iskola
alapfokú művészeti iskola
kollégium
többcélú intézmény

A pedagógus-továbbképzésre való jelentkezés feltételei: Bármely pedagógus szakképzettség

A pedagógus-továbbképzésre való jelentkezéshez szükséges megelőző szakmai gyakorlat:Nem szükséges

A pedagógus-továbbképzésre való jelentkezés egyéb feltételei:Nincs

A pedagógus-továbbképzés során indítható minimum létszám: 10 fő

A pedagógus-továbbképzés során indítható maximum létszám: 20 fő

A pedagógus-továbbképzés ismeretanyaga kötődik-e valamely valláshoz, világnézethez? Igen, éspedig: Keresztény szemléletű a tréning, de vallásilag nem elkötelezett pedagógusokat is várunk, akik nyitottak a spiritualitás, a létkérdések felé.

A pedagógus-továbbképzés ismeretanyaga kötődik-e meghatározott kerettantervhez vagy helyi tantervhez? Nem

A pedagógus-továbbképzés (témája/ismeretanyaga) kötődik-e meghatározott projekthez, pályázathoz? Nem

A pedagógus-továbbképzési program nemzetiségi óvodai nevelésben, iskolai nevelésben és oktatásban részt vevő pedagógusok pedagógus-továbbképzése céljából készült Nem

Annak kifejtése, hogy a pedagógus-továbbképzés tartalma miként illeszkedik az óvodai nevelés országos alapprogramjához, a nemzeti alaptantervhez, és annak nevelési céljaihoz, illetve az érettségi vizsgakövetelményekhez 
A bevezetés során megismerkedünk a képzés céljaival és módszereivel. Elkezdődik a csoport kialakítása és a csoporton belüli szabályokat megbeszéljük. A résztvevők először megismerkednek a hit néhány definíciójával, majd kiscsoportos munkában körülírják saját hitfogalmukat is. Ezután a hit fejlődésének fázisaival ismerkednek meg Jálics és Fowler elmélete alapján, és megpróbálják beazonosítani néhány narratíván keresztül ezeket a lépcsőfokokat. A Godly Play módszerével előadott bibliai elbeszéléseken keresztül saját élményeken keresztül a saját gyerekképük, hitfogalmuk és istenképük jellemzőit fogalmazzák meg a résztvevők. A következő nagyobb egységben a krízis eriksoni fogalmához kerülnek közel a csoporttagok, illetve Erikson pszichoszociális elméletének fő elemeihez. Saját életútábrázolás következik idővonal-módszerrel, s közben keressük a krízishelyzetek válságkezelési stratégiáit. A harmadik nagyobb egységben a nehéz teológiai kérdésekkel való közeledéshez nyújt segítséget a képzés. A Tízparancsolat példáján keresztül, kreatív technikák segítségével keressük azt, hogyan közeledhetünk azokhoz a teológiai kérdésekhez, amelyek valamiért kihívást jelentenek számunkra. A kővetkező egységben a hitélmények fontos következményéről, a közösség kérdéséről beszélgetünk. Megismerkedünk a keresztény közösséggel, mint inkluzív közösséggel bibliai szövegrészletek és vizualizált formák segítségével. Keressük a heterogén közösség értékeit és lényegét, s ezek szerepét a tanulásban és a fejlődésben. Végül olyan önismereti egységgel zárjuk a képzést, amelynek fókuszában az istenképeink vizsgálata áll saját élményű gyakorlatok segítségével, illetve alapvető relíxációs és imaginációs gyakorlatokkal ismerkednek meg a résztvevők. A képzés során végig hangsúlyos a saját élmény szerzése és a folyamatos önreflexió. Erre kiemelten figyelünk a zárásnál.

A pedagógus-továbbképzés tanórai foglalkozásainak fő tematikai egységei

Bevezetés a képzésbe

A hit kérdése

Növekedés a krízisben

Nehéz teológiai témák

Közösség – feladat és érték

Önismeret

A képzés zárása